پیش دیابت ممکن است با سلامت بدتر مغز در ارتباط باشد

12فوریه 2021 - در این مطالعه، که نتایج آن در مجله ی Diabetes, Obesity and Metabolism، منتشر شده است، محققان داده های500 هزار فرد 58 ساله را از بیوبانک انگلیس مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و دریافتند: افرادی با سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی 42٪ بیشتر به طور متوسط ​​طی چهار سال دچار افت شناختی شده و 54٪ بیشتر به طور متوسط ​​در طول هشت سال به زوال عقل مبتلا می شوند، اگرچه نرخ مطلق افت شناختی و زوال عقل در میان آنها کم بود.

این ارتباطات پس از در نظر گرفتن سایر عوامل تأثیرگذار- از جمله سن، محرومیت، استعمال دخانیات، BMI، و اینکه آیا شرکت کنندگان به بیماری قلبی عروقی مبتلا بودند یا نه - همچنان ثابت باقی ماند.

در افراد مبتلا به پیش دیابت، قند خون بیش از حد نرمال است اما به اندازه کافی بالا نیست تا بتوان آنها را به عنوان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، طبقه بندی نمود. این بدان معناست که آنها بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند. تخمین زده می شود که پنج تا هفت میلیون فرد مبتلا به پیش دیابت در انگلیس وجود داشته باشند.

نویسنده اصلی این مقاله، دکتر ویکتوریا گارفیلد، از انستیتوی علوم قلب و عروق UCL و واحدUCL MRC  برای سلامت مادام العمر و پیری، گفت: تحقیقات ما یک ارتباط احتمالی بین سطح قند خون بالاتر - حالتی که اغلب به عنوان" پیش دیابت "توصیف می شود - را با خطرات بالاتر کاهش شناختی و زوال عقل عروقی، نشان می دهد. به عنوان یک مطالعه مشاهده ای، نمی توانیم ثابت کنیم که سطح قند خون بالاتر باعث بدتر شدن سلامت مغز می شود. با این حال، ما معتقدیم که یک ارتباط بالقوه بین این دو وجود دارد که باید بیشتر بررسی شود.تحقیقات قبلی ارتباطی را بین نتایج شناختی ضعیف تر و دیابت گزارش کرده اند، اما مطالعه ما اولین تحقیق برای بررسی چگونگی تأثیر احتمالی قند خون نسبتاً بالا - اما هنوز به سطح دیابت نمی رسد - بر سلامت مغز است.

در این مطالعه، محققان تاثیر سطوح مختلف قند خون یا وضعیت گلایسمیک بر عملکرد افراد در آزمایش های شناختی در طول زمان، تشخیص زوال عقل و ساختار مغز -که با اسکن MRI مغز اندازه گیری می شود- را بررسی کردند. هر یک از این اقدامات به زیرمجموعه های کوچکتر از نمونه های بیوبانک محدود شد، زیرا به عنوان مثال، فقط 18809 شرکت کننده دارای اطلاعاتی از تست های شناختی در طی یک دوره ی پیگیری بودند.

 تمام شرکت کنندگان دربیوبانک انگلیس تحت آزمایش HbA1c قرار گرفته بودند، که میانگین سطح قند خون را طی دو تا سه ماه گذشته تعیین می کند. شرکت کنندگان بر اساس نتایج به پنج گروه تقسیم شدند: سطح قند خون زیر حد طبیعی، نورموگلایسمی (دارای غلظت طبیعی قند در خون) ، پیش دیابت ، دیابت تشخیص داده نشده و دیابت. افرادی که نتیجه ی آزمایش HbA1c آنها بین 6 تا 6.5 درصد(42 تا 48 میلی مول در مول)بود، به عنوان افراد مبتلا به پیش دیابت طبقه بندی شدند.

محققان از داده های ارزیابی مکرر حافظه ی بینایی برای تعیین اینکه آیا شرکت کنندگان دچار افت شناختی شده اند یا خیر، استفاده کردند. اگرچه میزان مطلق افت شناختی کم بود، اما احتمال کاهش شناختی در افراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت نیز به همان نسبت بالاتر بود- به ترتیب 42 و 39 درصد.

محققان با بررسی تشخیص های زوال عقل دریافتند که پیش دیابت با احتمال بالاتر زوال عقل عروقی، -یک نوع رایج از زوال عقل ناشی از کاهش جریان خون در مغز- همراه است اما با بیماری آلزایمر مرتبط نیست. در این بین، افراد دیابتی سه برابر بیشتر از افرادی که سطح قند خون آنها در حد طبیعی طبقه بندی شده بود، دچار زوال عقل عروقی شدند و بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر قرار داشتند.

پروفسورNishi Chaturvedi ، نویسنده ارشد این تحقیق از واحد UCL MRC برای سلامت مادام العمر و پیری، گفت: در این گروه سنی نسبتاً جوان، خطرات کاهش شناختی و زوال عقل بسیار کم است؛ خطرات اضافی که در رابطه با افزایش قند خون مشاهده نمودیم، تنها اندکی نرخ مطلق بیماری را افزایش می دهد، مشاهده اینکه آیا این تأثیرات با پیرتر شدن افراد ادامه می یابد و اینکه کجا نرخ مطلق بیماری افزایش می یابد، مهم خواهد بود.

او افزود: یافته های ما همچنین باید با استفاده از مجموعه داده های دیگر تکرار شود. در صورت تأیید، سوالاتی در مورد مزایای بالقوه ی غربالگری دیابت در جمعیت عمومی و اینکه آیا ما باید زودتر مداخله کنیم، ایجاد می شود.

در میان 35418 شرکت کننده در مطالعه ی بیوبانک انگلستان که تحت اسکن مغز MRI ​​قرار گرفتند، محققان دریافتند که پیش دیابت تا حدودی با هیپوکامپ کوچکتر مرتبط است و شدت آن با ضایعات مغزی ارتباط دارد(افزایش بیش از حد ماده سفید[1] یاWMH ها)، که هر دو با اختلال شناختی مربوط به سن مرتبط هستند.

محققان گفتند كه برخی از این اختلافات را می توان با افزایش فشار خون مرتبط دانشت و توضیح داد، زیرا احتمالاً افرادی كه از داروهای ضد فشار خون استفاده می كنند، دارای WMH بیشتر و حجم هیپوكامپ كمتر هستند. محققان گفتند: دیدن این ضایعات و کاهش حجم هیپوکامپ به جای این که نشان دهنده ی تأثیر عوارض این درمان بر مغز باشد، می تواند شاخصی از فشار خون درمان نشده باشد.

افراد مبتلا به دیابت می توانند با داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل، تحرک بیشتر و داشتن وزن سالم خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در خود کاهش دهند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-02-prediabetes-linked-worse-brain-health.html